خاکریز اول

سنگری کوچک اما قوی در برابر امواج زر و زور و تزویر

از خصم جز دشمنی ورزیدن توقع نیست اما چرا عده ای در داخل با تحریم هراسی در زمین او بازی کرده و پازلش را تکمیل کردند ؟! دفاع از حق هسته ای دفاع از تمامی حقوق یک ملت است . در واقع خاکریز اول ، حق هسته ای است و آنها تلاش می کنند که خاکریز اول را بشکنند تا بتوانند به همه حقوق کشورمان تعرض کنند و تحریم هراسی حربه ای شد برای رخنه در این دژ نفوذ ناپذیر ! کاری کنیم که در مقابل نسلهای آینده سرمان را بالا بگیریم تا نگویند پدرانمان با چند دلار و کمی رفاه ، عزت فروشی کردند ...

۱ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است

ضمن ارج نهادن به زحمات خستگی ناپذیر تیم مذاکره کننده و عرض خسته نباشید به همه این عزیزان باید گفت که متاسفانه پس از مطالعه کامل متن 159 صفحه ای ترجمه توافق برجام معلوم گردید که آنچه رییس جمهور محترم مدعی آن است یعنی توافقی عزت مندانه و با رعایت تمامی خطوط قرمز در بسیاری از موارد محقق نگردیده است . رسانه ملی در این مدت کمافی السابق با گیر افتادن در دام مصلحت سنجی های کاذب اطلاع رسانی دقیقی انجام نداده و براحتی و بدون هیچ تحلیلی از کنار موارد نقض خطوط قرمز عبور کرده و جامعه را در توهم جشن پیروزی رها کرد، اما بالاخره یکی از نقایص عجیب توافق موجب شد تا دیروز یکشنبه کمی رسانه ملی از لاک محافظه کاری بیرون بیاید و بناچار آنرا در گفتگوی خبری ساعت 22:30 بررسی کند و جالب است که اغلب کارشناسان برنامه از حامیان و طرفداران دولت بودند ولی بشدت از این قضیه اعلام نگرانی کردند . طبق توافق قرار است پیش نویس قطعنامه ای از سوی آمریکا به شواری امنیت واگذار شود که تمامی قطعنامه های قبلی علیه ایران را ملغی کند ( تا اینجاش همه چیز خوبه ) اما یکی از شروطش این است که اولا هر کدام از طرفهای مقابل ایران حتی یکی از آنها اگر مدعی شد ایران نقض عهد کرده این قطعنامه بطور اتوماتیک همه تحریم های قبلی را برمی گرداند ، ثانیا هیچکدام از اعضا حق وتو ندارد ( حتی چین و روسیه ) . بطور خیلی خلاصه یعنی ما تن به چیزی داده ایم که باعث میشود 10 سال در این استرس و نگرانی باشیم که نکند خدای نکرده یکی از حضرات 5+1 ادعا کند من از توضیحات ایران در مورد نقض عهدش راضی نشده ام ( در زمینه هسته ای یا  PMD و تخلافات احتمالی نظامی ) آنوقت است که نه تنها تحریم ها برمی گردد بلکه بعنوان ناقض امنیت جهانی ، مشروعیت قانونی به آنها می دهیم اگر خواستند اقدام نظامی هم داشته باشند ! ظاهرا مسئولان وزارت خارجه فقط چند ساعت وقت دارند تا شاید بطریقی نظر روسیه و چین را برگردانند و جلوی تصویب قطعنامه را بگیرند !

در ادامه لیستی از اهم برخی خطوط قرمز که در توافق نقض شده را آورده ام . تحلیلی درباره اش دارم که بعلت طولانی شدن بماند تا پست بعدی ام. فقط یک جمله  : اگر عبور از خطوط قرمز جایز هست که اسمش را خط قرمز نمیگذاشتن . مثلا میگذاشتن خطوط سبز یا آبی !

برخی خطوط قرمز : 

1-     تحریم ها همزمان با اقدام ایران برداشته شوند .
2-    
 تحریم های اروپا و آمریکا بطور کامل لغو شوند .

3- محدودیت هایمان بلندمدت و بیش از 10 سال نباشد . 

4- 190هزار سو ، نیاز قطعی کشور است و باید تامین شود .

5- عدم محدودیت و توقف در تحقیق و توسعه .

6- بازرسی ها غیرمتعارف نباشد و ایران به یک کشور اختصاصی از نظر نظارت تبدیل نشود.از مراکز نظامی بازرسی نشود

7- عدم مذاکره درباره توان موشکی و نظامی ایران .

نتایج توافق :

1- اول ایران اقدام به انجام تعهداتش خواهد کرد و پس از چند ماه اگر جناب آژانس گزارش مثبتی رد کرد آنوقت 5+1 تعهداتش را آغاز خواهد کرد .

2- تحریم های آمریکا بطور کامل لغو نمی شوند و تعلیق می شوند . تحریم های اروپا نیز تعدادی لغو و برخی تعلیق می شوند . عجیب آنکه لغو برخی از تحریم های اقتصادی مهم هشت سال بعد از اجرای تعهدات ایران لغو می شود !

3- اغلب محدودیت هایمان بلند مدت است : در فردو تا 15 سال غنی سازی ممنوع . برخی محدودیتهای راکتور اراک 15 سال و برخی دائمی . کاهش سانتریفیوژها در نطنز تا 15 سال . غنی سازی 3.6 درصد تا 15 سال . محدودیت ذخایر اورانیوم غنی شده تا 15 سال و ...

4-  با 190هزار سو باید خداحافظی کنیم چون تا 15 سال فقط 5000 سو اجازه داریم . 

5- امکان تحقیق و توسعه طبق مفاد توافق محدود میشه . مثل تست برخی سانتریفیوژهای پیشرفته پس از 8 سال و یا ممنوعیت 15 ساله برای بازفراوری سوخت مصرفی و ...

6- اجازه حضور بلندمدت ماموران آژانس در ایران و رفع نگرانی آنها نسبت به موارد مشکوک( حتی نظامی ) ظرف مدت 24 ساعت . ایران باید ظرف مدت ۲۴ ساعت امکان دسترسی بازرسان به تاسیسات مشکوک خود از جمله مراکز نظامی را فراهم آورد و اگر از این اقدام سر باز زند، با احتمال بازگشت تحریم های سازمان ملل متحد مواجه خواهد شد.

7- طبق قطعنامه جایگزین سازمان ملل ایران تا 8 سال اجازه تست موشک های بالستیک را ندارد و فروش سلاح تا 5 سال توسط ایران ممنوع است . ( این عقب نشینی عجیب را مقایسه کنید با آن جمله مشکوک و جنجالی منتسب به آقای ظریف که با عصبانیت به آنها گفت شما در جایگاهی نیستید که درباره توان موشکی ما بحث کنید ! )

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۴ ، ۰۰:۴۷
محمد هادی سیفی